logo alpc

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag, probleem of foutmelding met/bij uw product of aan ALPC, neem dan snel een kijkje bij onze veelgestelde vragen hieronder.

Of zoek de pagina door op uw vraag, probleem of foutmelding.

Algemeen

Algemeen 
 
Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?

Wij streven er naar om bestellingen binnen 2 tot 5 werkdagen te leveren. Het kan zijn dat dit langer duurt in de zomer, hiervan krijgt u een melding zodra u ingelogd bent. 

Kan ik mijn order annuleren, wijzigen of iets toevoegen?

Nee, alle orders worden bij ons gelijk doorgezet in het systeem. Hierdoor is het helaas onmogelijk om uw bestelling te wijzigen of te annuleren.

Hoe kan ik afbeeldingen opvragen?

Door in te loggen kunt u aan de hand van een artikelnummer de desbetreffende afbeeldingen in hoge kwaliteit downloaden.

Hoe kan ik productinformatie opvragen?

Neem contact op met verkoop@alpc.nl met het verzoek voor productinformatie.

Kan ik mijn bestelling ophalen?

Het is voor zowel zakelijke klanten als consumenten niet mogelijk om producten op te halen.

Ik wil graag een garantie aanvraag indienen, hoe moet dit?

U kunt via onze speciale garantie pagina uw aanvraag indienen. Hiervoor heeft u wel de volgende informatie nodig:

  • Artikelnummer, ean code en/ of leveranciersnummer

  • Aankoopdatum

  • Aankoopbewijs (kassabon, factuur…)

  • Gedetailleerde foto van het probleem

  • Algemene foto van het product

Waardoor vervalt mijn garantie?

De wettelijke garantie dekt geen schade die is veroorzaakt door feiten die niet aan de verkoper/fabrikant te wijten zijn, aan oneigenlijk of abnormaal gebruik van het product door de consument, aan acties die indruisen tegen de waarschuwingen en instructies in de gebruikershandleiding.


Bestway

Zwembaden

 

Ik heb last van lekkage, wat moet ik doen?

Ga eerst na waardoor de lekkage is ontstaan. Betreft het bijvoorbeeld een winkelhaak of een gat dat is ontstaan door nalatigheid dan valt dit buiten de garantie. Mocht hier sprake van zijn dan kunt u het product zelf repareren met zachte pvc-lijm. Indien hier geen sprake van is dan kunt u contact opnemen met Bestway.

Wat moet ik doen als er een onderdeel ontbreekt?

Mocht u buizen of andere onderdelen missen dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Er is een onderdeel kapot gegaan, hoe kan ik deze vervangen?

Onderdelen die kapot zijn gegaan door onjuist gebruik van het product vallen niet onder de garantie. Maar mocht er bv. een kapot onderdeel in de doos zitten, dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Wat moet ik doen als ik roest op de buizen van het zwembad heb?

Roest ontstaat meestal door niet of onjuist gebruik van zwembad chemie. Dit valt niet onder de garantie. Mocht u van mening zijn dat er iets anders aan de hand is, neem dan contact op met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Hoe krijg ik de bekleding bij vastplakken aan de buizen van het bad los?

Met behulp van een kleine houten stok en wat talkpoeder kan de bekleding van de bovenste rails worden gescheiden. Om deze situatie in de toekomst te vermijden, kunnen gebruikers vóór de installatie talk op de bovenste rails aanbrengen. Vanaf de 2019 versie is dit opgelost door een aanpassing aan de coating van de buizen.

Hoe krijg ik mijn bad rond bij het opzetten?

Controleer eerst of het bad op een vlakke ondergrond staat. Als dit niet het geval is dient het bad verplaatst te worden. Zorg er ook voor dat alle vouwen uit het bad zijn en dat de wanden zich buiten de omtrek van de bovenste ring bevinden. Mocht dit niet het geval zijn dan dient u het bad leeg te laten lopen tot 2,5 cm water. Vervolgens kunt u de vouwen verwijderen en de wanden voorzichtig naar buiten duwen. Mocht dit het probleem niet oplossen kunt u contact opnemen met het service center van Bestway.

Mijn pomp filtert niet goed, hoe kan dit?

Ga eerst na of het filter/zand wat in de pomp zit vervangen dient te worden. Een vuil filter doet zijn werk niet goed. Kijk daarna of er correct gebruik wordt gemaakt van zwembad chemie. Bij een onjuiste pH-waarde kan de pomp ook zijn werk niet goed doen. Mocht er toch iets anders aan de hand zijn kunt u contact opnemen met het service center van Bestway.

Wat moet ik doen als mijn pomp lekt?

Loop de pomp eerst goed na. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de afsluitring van de deksel er niet goed op zit of de slang niet correct is aangesloten. Mocht dit niet helpen kunt u contact opnemen met het service center van Bestway.

 

 

Lay-Z-Spa

 

Ik heb last van lekkage, wat moet ik doen?

Ga eerst na waardoor de lekkage is ontstaan. Betreft het bijvoorbeeld een winkelhaak of een gat dat is ontstaan door nalatigheid dan valt dit buiten de garantie. Mocht hier sprake van zijn dan kunt u het product zelf repareren met zachte pvc-lijm. Indien hier geen sprake van is dan kunt u contact opnemen met Bestway.

Wat moet ik doen als er een onderdeel ontbreekt?

Mocht u buizen of andere onderdelen missen dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Er is een onderdeel kapot gegaan, hoe kan ik deze vervangen?

Onderdelen die kapot zijn gegaan door onjuist gebruik van het product vallen niet onder de garantie. Maar mocht er bv. een kapot onderdeel in de doos zitten, dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E01"?

Oorzaak:De waterdebietsensors werken zonder te drukken op de filter- of verwarmingsknop. 
Reden 1: De waterdebietsensors gingen niet terug naar de correcte positie. 
Oplossing: Koppel de stekker los van het stopcontact, klop (niet te hard) tegen de zijkant van de pomp, en plug terug in.
Reden 2: De waterdebiersensors zijn kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E02"?

Oorzaak: Na het starten of tijdens de functies voor filteren en/of verwarmen detecteren de waterdebietsensors geen waterdebiet.
Reden 1: U bent vergeten de twee stopper-doppen uit de binnenkant van het zwembad te verwijderen.
Oplossing: Verwijder de 2 stopper-doppen vóór het verwarmen, raadpleeg het deel Montage in de handleiding.
Reden 2: De filtercassettes zijn vuil.
Oplossing: Haal de stekker uit het stopcontact, plug weer in en reset de PRCD. Verwijder het filter uit de binnenkant van het bad en druk op de filter- of verwarmingsknop. Als geen alarm verschijnt, reinig of vervang het filter en installeer de filterset in het zwembad.
Reden 3: Activeer het filter- of verwarmingssysteem en plaats uw hand voor de afvoerbuis in het bad om te voelen of u water weg voelt stromen. a. Er stroomt geen water weg, de waterpomp is kapot. b. Er stroomt water weg maar het alarm E02 verschijnt, de waterdebiet-sensors zijn kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E03"?

Oorzaak: De pompthermometer toont een watertemperatuur van minder dan 4°C (40°F).
Reden 1: De watertemperatuur is lager dan 4°C (40°F).
Oplossing: De spa is niet ontworpen om te werken bij een watertemperatuur van minder dan 4°C (40°F). Koppel de pomp los en start de pomp slechts opnieuw als de watertemperatuur 6°C (43°F) bereikt.
Reden 2: Als de watertemperatuur hoger is dan 7°C (44,6°F), dan is de thermometer van de pomp kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E04"?

Oorzaak: De pompthermometer toont een watertemperatuur van meer dan 50°C (122°F).
Reden 1: De watertemperatuur is hoger dan 50°C (122°F).
Oplossing: De spa is niet ontworpen om te werken bij een watertemperatuur van meer dan 40°C (104°F). Koppel de pomp los en start de pomp slechts opnieuw als de watertemperatuur 38°C (100°F) of minder bereikt. BELANGRIJK: Druk op de reset-knop van de pomp voor u de pomp opnieuw opstart.
Reden 2: Als de watertemperatuur lager is dan 45°C (113°F), dan is de thermometer van de pomp kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E05"?

Oorzaak: Er zijn problemen met de aansluitingen van de pompthermometer.
Reden 1: De aansluitingen van de pompthermometer werken niet correct.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.
Reden 2: De pompthermometer is kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E06"?

Oorzaak: Dit alarm verschijnt nadat gedrukt werd op de testknop van de pomp of tijdens de automatische werking van de pomp.
Reden 1: De voedingspoort kende een tijdelijke stroomschommeling.
Oplossing: Koppel de pomp los van het stopcontact en sluit terug aan.
Reden 2: Veiligheidscomponenten zijn kapot.
Oplossing: Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "E08"?

Oorzaak: De handmatige reset thermische beveiliging heeft een probleem.
Reden: De handmatige reset thermische beveiliging wordt uitgeschakeld.
Oplossing: 1. De watertemperatuur is hoger dan 52°C. Gebruik de spa niet tot dat de temperatuur gedaald is tot 35°C. Haal de stekker van de pomp uit het stopcontact en druk op de resetknop, plug vervolgens weer in. 2. De interne temperatuur van de pomp is hoger dan 52°C (bijv. door hoge buitentemperaturen of langdurige blootstelling aan direct zonlicht). Gebruik de spa niet tot dat de temperatuur gedaald is tot 35°C. Haal de stekker van de pomp uit het stopcontact en
druk op de resetknop, plug vervolgens weer in. 3. In het geval het alarm nog altijd aanwezig is, controleer de instructies betreffende de RESET-KNOP in de handleiding. 4. Neem contact op met het Bestway service center. 

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "6CF" of "GCF"?

Oorzaak: Veiligheidscontrole bij opstarten
Reden: Stopcontact is niet goed geaard.
Oplossing:1. Neem contact op met een elektricien om het probleem op te lossen. 2. Neem contact op met het Bestway service center.

Wat moet ik doen wanneer alle lampjes op het bedieningspaneel uit zijn en de pomp piept?

Oorzaak: Werking Veiligheidsschakeling
Reden: De testknop werd ingedrukt.
Oplossing: Koppel de pomp los van het stopcontact en sluit terug aan.

 

 

Boten/SUPS
 
Ik heb last van lekkage, wat moet ik doen?

Ga eerst na waardoor de lekkage is ontstaan. Betreft het bijvoorbeeld een winkelhaak of een gat dat is ontstaan door nalatigheid dan valt dit buiten de garantie. Mocht hier sprake van zijn dan kunt u het product zelf repareren met zachte pvc-lijm. Indien hier geen sprake van is dan kunt u contact opnemen met Bestway.

Wat moet ik doen als er een onderdeel ontbreekt?

Mocht u buizen of andere onderdelen missen dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Er is een onderdeel kapot gegaan, hoe kan ik deze vervangen?

Onderdelen die kapot zijn gegaan door onjuist gebruik van het product vallen niet onder de garantie. Maar mocht er bv. een kapot onderdeel in de doos zitten, dan kunt u contact opnemen met het service center van Bestway. De referentie van het onderdeel vindt u terug in de handleiding van uw product.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn boot/SUP telkens langzaam leegloopt?

Controleer of het ventiel goed dicht zit. Draai het ventiel m.b.v. de hendel stevig aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen dan kan er sprake zijn van lekkage. Zie hiervoor “lekkage” bovenin deze tabel.

Spare parts bestellen
Consumenten die spare parts voor bestway producten willen bestellen, kunnen dat via https://www.bestwaystore.eu/ of via onze zakelijke klanten. Zie https://www.bestwaycorp.nl/WhereToBuy.  Zakelijke klanten kunnen door in te loggen de spare parts bestellen.

Infinity spa

Infinity spa algemeen

 

Kan er een monteur naar mijn Infinity spa komen kijken?

Wanneer nodig kunnen wij een monteur langs sturen, echter wanneer het probleem buiten de garantie valt worden er kosten in rekening gebracht.

Waarom komt er geen water uit de kraan van mijn Infinity spa wanneer ik deze leeg wil laten lopen?

Er zit een plug/blokkering in de afvoer. Hiervoor moet u de plug/blokkering tegen de klok in draaien en eruit te halen. Daarna kunt u de Infinity spa leeg laten lopen.

Waar moet ik op letten bij het eerste gebruik van de Infinity spa?

Uw spa gaat bij activering eerst in Opstartmodus ( ). Druk tijdens opstartmodus herhaaldelijk op de toets(en) “Jets” en zorg ervoor dat alle pompen luchtvrij zijn. De Opstartmodus duurt minder dan 5 minuten. Druk op “Warm” of “Koud” om de modus te verlaten. Na de opstartmodus schakelt de spa om naar Standaardmodus (zie sectie over modi). De pomp die instaat voor verwarming en filtratie (lagesnelheidspomp 1 op systemen zonder circulatie, de circulatiepomp op systemen met circulatie), wordt verder 'de pomp' genoemd. Druk de toetsen niet te snel na elkaar in bij opdrachten die meerdere toetsen gebruiken, anders kan de opdracht niet herkend worden.

Hoe reguleer ik de temperatuur op de Infinity spa?

De laatst opgemeten watertemperatuur wordt permanent weergegeven. De weergegeven watertemperatuur komt enkel overeen met de
werkelijke temperatuur als de pomp al minstens 2 minuten loopt. Druk voor weergave van de ingestelde temperatuur één keer op “Warm” of
“Koud”. Druk om de ingestelde temperatuur te veranderen nogmaals één van de temperatuurtoetsen in, voordat het scherm stopt met
flikkeren. Na drie seconden stopt het scherm met flikkeren en verschijnt de huidige spatemperatuur.

Hoe stuur ik de pompen van de Infinity spa aan?

Jets 1 
Druk op “Jets 1” om pomp 1 aan en uit te zetten en om te schakelen van lage naar hoge snelheid (als het toestel hiermee is uitgerust). In lage snelheid schakelt het systeem zich uit na 4 uur. In hoge snelheid schakelt het zich uit na 15 minuten. Het lage snelheidsregime kan af en toe automatisch beginnen werken. Op zulke momenten kan het niet gedeactiveerd worden vanop het bedieningspaneel. Het hoge snelheidsregime kan wel worden bestuurd.
Jets 2/Jets 3/Blower 
(als het toestel hiermee is uitgerust) Druk éénmaal op de overeenkomstige toets om het toestel aan of uit te zetten. Het apparaat schakelt zich uit na 15 minuten. Op sommige systemen heeft Pomp 2 twee snelheden.

Hoe stuur ik het licht van de Infinity spa aan?

Druk op “Licht” om de spaverlichting te bedienen. Het licht wordt na 4 uur uitgeschakeld. Automatische polling (in de Standaard modus). De pomp wordt geactiveerd voor 1 tot 2 minuten om de temperatuur te controleren:
- Om de 30 minuten
- Wanneer een andere pomp of ventilator is ingeschakeld
- Wanneer de ingestelde temperatuur wordt verhoogd

Hoe verander ik de modus van de Infinity spa?

Druk om van modus te veranderen eerst op “Warm” of “Koud” en daarna op “Modus”. In Standaardmodus wordt de ingestelde temperatuur gehandhaafd. Bij het omschakelen naar Standaardmodus verschijnt kort het bericht. In Spaarmodus wordt de spa enkel tijdens de filtercycli tot de ingestelde temperatuur verwarmd. Bij een lagere watertemperatuur verschijnt het bericht . Van zodra de pomp loopt, wordt dit bericht afgewisseld met de watertemperatuur. Sluimermodus verwarmt de spa tot 20°F/10°C lager dan de ingestelde temperatuur, enkels tijdens de filtercycli. Bij een lagere watertemperatuur verschijnt. Dit bericht wordt afgewisseld met de watertemperatuur wanneer de pomp loopt. 

Welke vooraf ingestelde filtercycli zijn er?

De eerste vooraf ingestelde filtercyclus begint te lopen 6 minuten na activering van de spa. De tweede vooraf ingestelde filtercyclus begint 12 uur later te lopen. De duur van het filteren is programmeerbaar voor periodes van 2, 4, 6 of 8 uur of voor permanente filtering (aangeduid met ). De standaardfilterduur is 2 uur voor systemen met niet-permanente circulatie en 4 uur voor systemen met permanente circulatie. Druk om te programmeren eerst op “Warm” of “Koud” en daarna op “Jets 1”. Druk op “Warm” of “Koud” om aan te passen. Druk op “Jets 1” om de programmeermodus te verlaten.

Voor systemen zonder circulatie treden tijdens het filteren lagesnelheidspomp 1 en de ozongenerator (indien geïnstalleerd) in werking.
Voor systemen met permanente circulatie werken de circulatiepomp en de ozongenerator (indien geïnstalleerd) 24 uur lang. In warme omgevingen kan de circulatiepomp voor intervallen van 30 minuten stoppen met werken, behalve tijdens filtercycli.
Voor systemen zonder permanente circulatie treden tijdens het filteren de circulatiepomp en de ozongenerator (indien geïnstalleerd) in werking (zij kunnen ook op andere ogenblikken in werking treden). Bij het begin van elke filtercyclus wordt alle andere apparatuur kortstondig ingeschakeld, om de leidingen te zuiveren. De pomp die instaat voor verwarming en filtratie (lagesnelheidspomp 1 op systemen zonder circulatie, de circulatiepomp op systemen met circulatie), wordt verder 'de pomp' genoemd. Druk de toetsen niet te snel na elkaar in bij opdrachten die meerdere toetsen gebruiken, anders kan de opdracht niet herkend worden.

 

 

Infinity spa foutmeldingen

 

Wat moet ik doen als ik geen bericht op het display zie?

De stroomtoevoer naar de spa is onderbroken. Het bedieningspaneel wordt uitgeschakeld totdat de stroom terugkeert. Spa-instellingen worden bewaard tot de volgende keer opstarten.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "- -"?

Onbekende temperatuur. Nadat de pomp 2 minuten heeft gedraaid zal de actuele water temperatuur zichtbaar worden.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "HH"?

Oververhitting. de spa is uitgeschakeld. Een van de sensoren heeft 47,8°C (118°F) gedetecteerd. GA NIET HET WATER IN. Verwijder de spa cover en laat het water afkoelen. Zodra de verwarming is afgekoeld, reset u de pomp door op een van de druktoetsen te drukken. Als de spa niet wordt gereset, schakel de stroom naar de spa uit en neem contact op met uw dealer. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "OH"?

Oververhitting – de spa is uitgeschakeld. Een van de sensoren heeft 43,5°C (110°F) gedetecteerd. GA NIET HET WATER IN. Verwijder de spa cover en laat het water afkoelen. Bij 41,7°C (107°F) zal de spa zich automatisch resetten. Als de spa zichzelf niet reset, schakel de stroom naar de spa uit en neem contact op met uw dealer. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "SA"?

Spa is uitgeschakeld. De sensor die is aangesloten op sensor ingang A werkt niet. Kan tijdelijk verschijnen als de spa oververhit is. Als het probleem blijft bestaan kunt u contact opnemen met uw dealer. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "Sb"?

Spa is uitgeschakeld. De sensor die is aangesloten op sensor ingang A werkt niet. Kan tijdelijk verschijnen als de spa oververhit is. Als het probleem blijft bestaan kunt u contact opnemen met uw dealer. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "Sn"?

Sensoren zijn uitbalans. Als er wordt gewisseld tussen verschillende temperaturen zal het een tijdelijke melding zijn. Als de melding blijft knipperen dan is de spa uitgeschakeld. Als het probleem blijft bestaan kunt u contact opnemen met uw dealer. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "HL"?

Er wordt een aanzienlijk verschil tussen de temperatuur sensoren gedetecteerd. Dit kan een doorstroom probleem betekenen. Zorg dat het waterniveau normaal is en dat alle pompen zijn gevuld. Als het probleem blijft bestaan kunt u contact opnemen met uw dealer.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "LF"?

Aanhoudende problemen met lage doorstroming. (Wordt weergegeven op de vijfde LF melding binnen 24 uur.) Verwarming is uitgeschakeld, maar andere spa-functies werken normaal. Volg de stappen zoals weergegeven bij HL melding. De verwarmingsfunctie zal zichzelf niet automatisch resetten; druk op een willekeurige toets om de spa te resetten.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "Dr"?

Mogelijk onvoldoende water, slechte doorstroming of lucht bubbels in de verwarming. Spa wordt uitgeschakeld voor 15 minuten. Zorg dat het waterniveau normaal is en dat alle pompen zijn gevuld. Druk op een willekeurige toets om te resetten. Het bericht zal binnen 15 minuten verdwijnen. Als het probleem blijft bestaan kunt u contact opnemen met uw dealer.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "dY"?

Onvoldoende water gedetecteerd in de verwarming (wordt weergegeven naar derde Dr melding). Spa wordt uitgeschakeld. Volg de stappen zoals weergegeven bij Dr melding. De verwarmingsfunctie zal zichzelf niet automatisch resetten; druk op een willekeurige toets om de spa te resetten. Zelfs wanneer de spa is uitgeschakeld zal sommige apparatuur zichzelf inschakelen als vorstbescherming nodig is.

Wat moet ik doen bij foutmeldingscode "IC"?

IJs – mogelijke vorst gedetecteerd. Geen actie nodig. Alle apparatuur wordt automatisch geactiveerd ongeacht de spa-status. De apparatuur blijft aan tot 4 minuten nadat de temperatuur gestegen is tot 7,2°C (45°F) of hoger.

 

 

Chemie

Chemie

 

Hoe kan Ik groen water, gladde bodem en wanden weer normaal krijgen?

Mogelijke oorzaak: Algen / rode wormpjes / lichtinval Slechte desinfectie Teveel cyanuurzuur
Oplossing: pH controleren / bijstellen Shockchlorering toepassen (pomp continue laten draaien). Filter enkele keren terugspoelen. Bad afdekken wanneer niet in gebruik. Cyanuurzuurgehalte meten (eventueel water verversen)

Mogelijke oorzaak: IJzer / koperoxide
Oplossing: pH meten en corrigeren shockchlorering toepassen vloktabletten in skimmermandje leggen, continue filteren.

Hoe komt mijn zwemwater zo troebel?

Mogelijke oorzaak: Kalk laat los uit water (kalkafzetting)
Oplossing: Water is uit balans Meet de pH waarde, temperatuur. Hardheid en alkaliteit eventueel corrigeren.

Mogelijke oorzaak: Te veel vlokmiddel in het bad (melkachtig)
Oplossing: pH waarde corrigeren

Mogelijke oorzaak: Aluminium product in het badwater
Oplossing: Pomp / filterinstallatie continue laten draaien ofwel de installatie stopzetten, vlokmiddel laten bezinken, en dan opzuigen.

Mogelijke oorzaak: Teveel belasting en daardoor teveel gebonden chloor
Oplossing: pH meten en corrigeren op streef waarde 7,2. Shockchlorering toepassen, zorg voor een vrij chloorgehalte van 5 mg / l. Als er teveel gebonden chloor is, filter ± 10 min. terugspoelen, dan naspoelen. Waterpeil aanvullen met vers leidingwater. Vloktablet(ten) in skimmer leggen. Meet de alkaliteit en stel die zo nodig bij d.m.v. alk+ of alk-, met beetjes bijstellen, NIET in één keer proberen te doen. Rustig veranderen is hier geboden

Mogelijke oorzaak: Uitval van kalkdeeltjes door te hoge pH waarde
Oplossing: pH meten en corrigeren Vloktabletten in skimmermandje leggen, continue filteren

Hoe kom ik van die zwevende deeltjes af in mijn zwembad?

Mogelijke oorzaak: Verontreiniging wordt niet afgevangen door filter
Oplossing: De filterfijnheid verbeteren: gebruik bijvoorbeeld een vlokmiddel. Een of meerdere vloktabletten in de Sikmmermand zal zorgen dat de fijne deeltjes op het filterbed gevangen worden. Let op: filter vervuilt sneller dan normaal. Op tijd terug- en naspoelen.

Hoe kan ik bruin water weer normaal krijgen?

Mogelijke oorzaak: IJzeroxide
Oplossing: bad deels leegpompen (indien mogelijk) schoonmaken en bijvullen met leidingwater (drinkwaterkwaliteit). (Dus geleidelijk het badwater vervangen).

Mogelijke oorzaak: Bruine alg
Oplossing: pH controleren / bijstellen Shockchlorering toepassen (pomp continue laten draaien). Filter enkele keren terugspoelen. Bad afdekken wanneer niet in gebruik. Cyanuurzuurgehalte meten (eventueel water verversen)

Mogelijke oorzaak: IJzer in het water (bronwater gebruikt?)
Oplossing: pH meten en corrigeren shockchlorering toepassen vloktabletten in skimmermandje leggen, continue filteren.

Hoe komt het dat mijn pH waarde telkens instabiel is?

Mogelijke oorzaak: Alkaliteit niet in orde
Oplossing: Meet de alkaliteit, stel die d.m.v. alk+ of alkmet beetjes bij, NIET in één keer proberen te doen, rustig veranderen is hier geboden.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn zwemwater ophoudt met schuimen?

Mogelijke oorzaak: Teveel anti-alg gebruikt dan wel reinigings producten
Oplossing: Bad gedeeltelijk leeg pompen, bijvullen met vers water. Hierdoor zakt de schuimconcentratie

Hoe voorkom ik dat er corrosie aan metalen in het bad plaatsvindt?

Mogelijke oorzaak: pH waarde te laag, teveel koper in het water
Oplossing: pH en koper meten / corrigeren Shockchlorering toepassen en vloktabletten in het skimmermandje leggen.

 

Hoe kan ik handig berekenen of mijn zwembadchemie gebalanceerd is?


Klik hier om naar onze rekentool te gaan


 

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met service@alpc.nl met uw vraag.